Personlige verktøy
Du er her: Forside Rettigheter Rettigheter og tilbud for personer med alvorlig grad av kombinerte syns- og hørselsvansker
Tilbake til Sansetap.no

Rettigheter og tilbud for personer med alvorlig grad av kombinerte syns- og hørselsvansker

Personer med alvorlig grad av kombinerte syns- og hørselsvansker/døvblindhet har spesielle behov og har rettigheter tilknyttet dette. I tillegg gjelder de samme rettighetene som er nevnt for personer med synsnedsettelse og personer med hørselsnedsettelse.

 

Se utdrag fra videoen: "Når syn og hørsel svikter"
Se videoen i tekstet versjon eller tolket på tegnspråk. 

Hør lydbeskrivelsen eller les dialogen og beskrivelsen av handlingsforløpet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Se videoen i tekstet versjon eller tolket på tegnspråk. 

Hør lydbeskrivelsen eller les dialogen og beskrivelsen av handlingsforløpet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Tolk - ledsagertjeneste  (§ 10-6 og 10-7 i Lov om folketrygd). En tolk eller tolk/ledsager fungerer som et bindeledd mellom hørende som snakker norsk og hørselshemmede eller døve som snakker tegnspråk eller benytter en annen kommunikasjonsmetode innenfor norsk og tegnspråk.
     
    NAV Tolketjeneste formidler tolkeoppdrag og utfører tolking. Det kan være bruk for tolk eller tolk/ledsager i ulike sammenhenger, for eksempel møter, legebesøk, fritidsaktiviteter eller sosiale sammenkomster. Både den hørselshemmede og den hørende kan ta initiativ til å skaffe tolk. tar imot og formidler tolkeoppdrag.

    Det finnes flere typer tolkemetoder:
  • tegnspråk/taktilt tegnspråk 

  • ulike håndalfabet (enhåndsalfabet eller tohåndsalfabet)

  • haptisk kommunikasjon

  • taletolking  

  • skrivetolking 

    Tolk-ledsagertjeneste innebærer også beskrivelse og informasjon om situasjonen man befinner seg i, ledsaging til/fra og underveis i oppdraget. For nærmere informasjon om tolk-ledsagertjeneste for syns- og hørselshemmede/døvblinde, kontakt Tolketjenesten ved NAV Hjelpemiddelsentralen i hjemfylket.

 

  • Trygdestønader gis etter spesielle regler, blant annet Grunnstønad og Hjelpestønad (§6-3 og §6-4 i Lov om folketrygd).
     
  • Honnørrabattordninga - ledsager til døvblinde - tilleggslegitimasjonskort
    (Honnørrabatt samt fri reise for ledsager på offentlige transportmidler i Norge)
    Rundskriv Samferdselsdepartementet  N-3/2001
    Hovedregelen er at personer med døvblindhet har rett til å ta med seg en person gratis på kollektive transportmiddel, unntatt fly, mot å vise fram tilleggslegitimasjon (Grønt kort). Kortet utstedes av de fire regionsentrene som inngår i det Nasjonal kompetansetjeneste for døvblinde: 
  • Tilpasningskurs
    Etter Lov om Folketrygd, § 10-7 tredje ledd gis det rett til opplæringstiltak for døvblinde.
    Hensikten med tiltaket er å kunne styrke evnen til å klare seg i dagliglivet. Tiltaket gis som tilpasningskurs.

    Eikholt - nasjonalt ressurssenter for døvblinde, er tildelt ansvar for å arrangere kursene. Folketrygden dekker utgiftene for kursdeltaker til reise,  tolk/ledsager og kursopplegg, etter godkjenning av det enkelte trygdekontor. Kursdeltaker har rett til å ha med pårørende/ledsager i tillegg til godkjent tolk/ledsager. Reise og oppholdutgifter dekkes etter Lov om folketrygd. Kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste (§ 5 -18), eller annen godtgjøring for ledsager, må tas opp med trygdekontoret.
    Se Lov om folketrygd § 10-7, tredje ledd.
    Se Eikholt nasjonalt ressurssenter for døvblinde

  • Gratis nyhetsavis og ukeblad, produsert i storskrift, punktskrift, lydutgave el. elektronisk
    Foreningen Norges døvblindes redaksjon holder til i Arendal. De produserer den daglige nyhetsavisen "Punktnytt" og "Døvblindes ukeblad". Begge kommer ut i punktskrift, storskrift og sakte innlest på DAISY-CD. Tilbudet er finansiert av Kultur- og kirkedepartementet. 
    Henvendelse: FNDB-REDAKSJONEN, Postboks 354, 4803 Arendal.
    Telefon og teksttelefon 37 02 11 47. E-post: fndbred@online.no

     

  •  Kurs, sosialt samvær, turer, dagsentertilbud, kontaktklubber 

    Tilbud gjennom interesseorganisasjonene:

 Se også alfabetisk oversikt over rettigheter og tilbud under hovedmenyen: "Støtte og hjelp".

Side-alternativer